KULTURA TARA BANDU IHA TIMOR LESTE
HUSI: SÓNIO RUAS MONTEIRO GUTERRES
TOPIKU
TARA BANDU
KAPITULU
I
INTRODUSAUN
1.1 ANTENSEDENTES
Timor leste
nasaun ida iha ninia kultura rasik tanba kultura ne’e rasik eziste iha tempu
bei ala sira nia to’o mai oin loron.
Kultura hanesan
fiar ka kostume ida husi ema Timor nian iha tempu bei ala sira nian to’o mai
oin loron. Tanba ne’e mak kultura mak kesi metin ita no sai mos identidade ita
nia hodi hatudu ba mundu.
Aleinde ne’e
kultura mak kesi ita nia fiar ba aman maromak liu husi prosesu rituál ne’ebé
mak ita nia lia na’in sira halo desde husi tempu bei ala sira nian. Kultura
Timor nian eziste antes Koloniál Portugés sira tama mai.
Nune’e mós Timor
Leste ninioa kultura oi-oin iha Munisipiu 12 no Rejiaun Autónoma Oe-Cusse
kultura hirak ne’e nia prosesu rituál la hanesasn entre munisipiu ho munisipiu
no mós suku ida ho suku seluk.
Liga ba topíku
ida ne’e mak iha sub topíku
ko’alia kona-ba
“TARA BANDU” mós parte ida husi kultura Timor nian.
Tara bandu
hanesan kultura Timor nia ne’ebé mak atu bandu ka regulamentu tradisionál ida
hodi regula komunidade atu labele halo arbiru. Prosesu tara bandu ne’e hala’o
iha territóriu Timor Leste kada
miunisipiu sira iha Timor leste.
Tara bandu ne’e
rasik hala’o nini prosesu rituál mak atu regula relasaun ema ho ema seluk, regula ema ho natureza, no
regula ema ho estadu hodi nune’e ema hotu bele kumpri no respeitu malu tuir
kultura Timor nian.
Tara bandu
hanesan lisan ka lulik ne’ebé mak haluklik husi lia na’in sira iha Timor laran
tomak. prosesu atu halulik mak liu husi bua ho malus nune’e mós lia na’in sira
uza sira nia lian hodi halulik nune’e mós uza animál hodi halulik tara bandu.
Aleinde ne’e
baze fundamentál husi tara bandu mak
1.
Atu
proteze no kuidadu ai –horis no bee
tanba ai-horis mak atu kaer kalohan no udan been atu nafatin bele hatuun bee ba
rai no ba bee matan sira.
2.
Atu
proteze animál fuik sira hanesan manu fuik, ka ai-laran tuan,tanba ai laran
tuan mak sai riku-soin ida ne’ebé importante tanba kriasaun animal sira.
3.
Atu
proteze rai fuik sira nune’e komunidade sira labele halo to’os arbiru de’it
tanba se komunidade balun halo to’os iha rai fuik ka ia-laran tuan ne’ebé la
permanente bele fó impaktu ba animál fuik sira tanba kada tinan sira muda ba
muda mai.
4.
Nune’e
mós atu bandu ema labele estraga ambiente mak hanesan sunu rai arbiru,tesi
ai arbiru atu bele protze riku soin
timor nia labele mohu.
Tanba ne’e mak
mudansa husi tara bandu mak atu haburas fali ai laran tuan nune’e rai bele
buras fali. Mudansa signifikativu husi tara bandu mak hanesan tuir mai ne’e :
1.
Ai
laran tuan bele buras fila fali.
2.
Kauza
husi ema nia hahalok bele hamenus ona.
3.
Strutura
tara bandu tradisionalmente hala’o tara bandu ho nia funsionamentu di’ak aplika
iha pratika tuir dekalarsaun ne’ebé mak iha.
4.
Autoridade
lokál( xefe suku,polisi komunitáriu,administradór munisipiu no postu administrativu)
mak apoiu hodi implementa tara bandu ne’e.
5.
Desizaun sira ne’e hakotu husi estrutura
tradisional ba implementasau tara bandu ne’e ema halo tuir duni.
6.
Relasaun
sosiál nuudar maun-alin fetosan-umane sei forte.
7.
Apoiu
husi entidade relijiaun no sosiedade sivíl sira.
Iha prosesu tara
bandu ne’e mak komunidade balun kontra mak sei sansaun ba sira, sansaun hirak
ne’e mak sei multa tuir sala ne’ebé nia halo. Atu aplika sansaun ba ema ne’ebé
kontra husi estrutura tradisionál tara bandu nia hanesan lia na’in sira.
Aleinde ne’e ema
ne’ebé mak atu kontrola tara bandu ne’e
mak ema simu ona instrusaun husi lia na’in sira katak nia mak atu kontrola ka
seguransa ba area hirak ne’ebé mak bandu tiha ona.
Bainhira
komunidade balun hakarak atu tesi ia presiza husu lisensa iha nia mak sira ba
tesi ai maibe la arbiru, tesi iha sira nia area hanesan sira nia (to’os no
natar).
1.2 Formulasaun
problema.
v
Saida
mak kultura?
v
Saida
mak tara bandu ?
1.3 Objetivu
Ø
Atu
hatene kle’an kona-ba saida mak kultura
Ø
Atu hatene kle’an liu kona-ba saida ma tara bandu
Ø
Oinsa
regulamentu kona-ba tara bandu iha Timor Leste
1.4 Benefisiu
Liu husi
traballu ida ne’e mak atu aumenta
hakerek na’in ninia koñesimentu hodi bele buka refernsia barak, nune’’e mós liu
husi traballu ida ne’’e sai hanesan mata dalan ida ba hakerek na’’in hodi toª nia objetivu.
KAPÍTULU II
FUNDAMENTU TEÓRIA
2.1. Teoria Média massa
Média hanesan
instrumentu importante ida atu hatutan
komunikasaun entre komunikadór no komunikante iha prosesu fahe no simu
informasaun ba malu. Lia fuan média mai husi dalen Latín forma plural husi
“medium” ho sentidu katak manu-talin(intermediáriu).
Tuir matenek
na’in Purnamawati no Eldarni (2004:4)
hateten katak média mak buat ne’ebé uza atu hato’o ka transmite mensajen husi
emisór ba reseptór ho estimula,hanoin,sentiment,no atensaun. Nune’e média
estabelese intemediáriu ne’ebé kria atu habelar informasaun ho objetivu ba
audiénsia sir abele fasilita ho lalais hodi ahtene informasaun ruma ne’ebé
atuál relasiona ho asuntu ka akontesimentu sira iha sosiedade nia leet iha
tempu e determinadu.
Iha parte seluk tuir McLuhan no Quentin Fiore
hateten katak média sempre iha mudansa sai esensiál iha sosiedade.ho ideia ne’e
sira hato’o kona-ba média ne’ebé iha faze istória média nian,kada parte iha
relasaun komunikasaun ne’ebé dominante iha determinadu tempu.
Alende ne’e tuir
Morisan (2004:32) katak média iha
funsaun hanesan sigla husi sentimentu umanu tuir dezenvolvimentu mak hanesan
faze tribal,eskrita(literate) imprensa(print), no elektronika.
Ø Faze
tribal mak tempu
ne’ebé ema uza sentidu umanu hanesan matan,tilun,no inus hodi )haree,rona no
horon) bainhira ema ema atu haree buta ruma presiza,atu rona buzt ruma presiza
lori tilun no horon presiza inus.
Ø Faze
eskrita(literate)
hanesan momentu ida ne’ebé ema bele
koñese letra sira,hodi lee no hakerek. Nune’e komunikasaun komesa
dezenevolve katak ema ema ida komunika ho ema seluk liu husi karta.
Ø Faze imprensa (print) bainhira Johannes Guttenberg dezenvolve mákina
Imprimi iha tinan 1455,velosidade produsaun sasan imprimatura,inklui
livru,jornál,revista nst.
Ø Faze
elektrónika média
elektrónika hanesan média ne’ebé iha fasilidade hotu uza
material
elektrónik,mak rádiu televizaun.
2.2 Teoria televizaun
Tuir Corner (2003:275-276) hateten katak
aspeitu lima (5) ne’ebé mak la hanesan
husi televizaun:
1.
Televisão
como instituição : industra ida ho nia organizasaun haree husi politika
governamentál no mós liu husi adminstrasaun koorporativu.
2.
Televisão
com realisação: haree liu ba kultura no
pratica profisionál liu husi kontekstu istoriku sira ne’ebé relasiona amboiografikus.
3.
Televisão
como representação
e forma: liu husi enkuadramentu estetiku haree liu ba kritika literária, teatru
no sinema sira.
4.
Televisão
como fenomena sosciocultural: haree liu ba politika, kona-ba sosiedade sivíl
sira nia politika ba kultura populár ou massa liu husi karaktér valór domestiku.
5.
Televisão
como tecnologia: esperimentu sientfiku neébé haree liu ba item domestiku iha
estetika social.
2.3 Teória
Kultura
Tuir matenek
na’in ida naran Tylor katak kultura mak
hanesan konseitu kompleksidade husi koñesimentu ema nian mak arte,morál,lei no
kostume baibain tiha ona husi ema seluk iha membru sosiedade tomak.
Aleinde ne’e
tuir (apud.ibid,22) bele entende ka haktuir katak kultura mak forma ka jeitu
komun moris no nia totalidade iha parte ka grupu ema ida nian. Ho ida ne’e atu
inklui mós komportamentu arte,, morál,lei bai bain iha eam nia moris.
Tuir(Massenzio,72-76)
katak kultura la’os eransa jenetika maibé resultadu husi ema nia determinasaun
kontkstu sosiál. Nune’e mós ema nia adapatasaun la hanesan ho ambinte ne’ebé
sira hela ba ka moris ba.
Através husi
kultura ema bele susesu iha ninia obstakulu moris nian iha situasaun komplikadu
oinsa atu halo mudansa ba moris maski seidauk perfeitu.
2.3 Teoria tara bandu
Tuir José
Correia (lia na’in) husi suku Lauhata munisipiu Likisá Postu Adminstrativu
Bazartete hateten katak ema hala’o tara
bandu hanesan ukun tradisionál ne’e hodi regula kestaun tolu mak tuir mai ne’e:
1.
Atu
regula relasaun ema ho ema.
2.
Regula
entre ema ho natureza
3.
Regula
relasaun entre ema ho estadu.
Tuir José
Correia katak wainhira ema ida halo sala kontra lei tara bandu ne’e sei hakotu
ho prosesu ida ne’ebé liu husi investigasaun ne’ebé sei hala’o iha forum
(asembleia) makaer fukun nian.
KAPITULU III
REZOLVE PROBLEMA
3.1 DEFINISAUN
KULTURA
Kultura hanesan
fiar ida ne’ebé mai husi bei ala sira to’o oin loron, tanba ne’e mak kultura
hanesan kostumme ida ne’ebé atu pratika ka hahalok komuidade nia iha sosiedade nia
leet.
Tanba ne’e mak
invensaun kultura akontese iha pós-evolusaun nia ne’ebé mak hanaran “kultura”mai husi lian Fransa iha sékulu
XVIII,depois espalla tiha mak linguistiku sira impresta husi lian alemaña no
ingleza.
Konseitu kultura
etimolojikamente atu hanoin ba problema espesifiku umanu iha diversidade husi
povu ne’ebé mak iha kostume.
Nune’e mós
kultura iha relasaun estreita ba dezenvolvimentu disiplina mak hanesan
antropolojia,sosiolojia ekonomia nst. No mós iha ramu prisipais relasiona ho
kultura
Aleinde ne’e
matenek na’in ida naran Tylor
hateten katak kultura iha grupu ka sosiedade ne’ebé mak kompostu husi
kostume,ideias, valores,arte fatos,objetu,no instrumentu materiál sira ne’ebé
mak iha individu ida ne’ebé husi grupu ka sosiedade.
3.2 DEFINISAUN
TARA BANDU
Tara bandu
hanessan regulamentu tradisionál ne’ebé atu regulariza komunidade sira
niahahalok atu nune’e labele halo arbiru, tanba ne’e mai iha territóriu Timor
Leste hala’o Tara bandu hodi sai hanesan
lei tradional ida ne’ebé mak ezite iha komunidade sira nia leet atu nune’e
komunidade sira bele fiar malu.
Tanba ne’e mak
ihafatin ne’ebé de’it mak ema sei fiar lei tradisionál ka sei fiar metin
tradisaun tara bandu, atu hatudu korelasaun pozitivu entre ema nia hahalok
ne’ebé sei reseita lei tradisionál tara bandu, ho mudansa ekolojiku di’ak liu
tan.
Aleinde ne’e atu
implementa lei tradisionál tara bandu, depende ba etrutura tradisional sira iha
suku ida-idak iha Timor Leste.
Tanba ne’e mak
ayu implementasaun lei tradisional Tara bandu ne’e, fó impaktu pozitivu mós atu
hamenus konflitu sosiál no konflitu iha baze. Tanba ema hahuu respeita ona ema
seluk nia prorpriedade no estrutura radisional sira bele hamosu rezolusaun
balun hodi hamenus ona konflitu sosiál iha baze.
Aleinde ne’e mak
iha lei tradisional kona-ba tara bandu iha regra balun ne’ebé mak komunidade
sira tenke kumpri nune’e mós iha tara bandu ne’e rasik iha nia benefisiu
pozitivu no negativu.ho ida ne’e mak iha atu mensiona de’it katak parte
pozitivu no negativu mak hanesan tuir mai ne’e:
a. Parte
pozitivu husi tara bandu
Iha suku balun
husi territóriu Timor laran tomak parte pozitivu husi tara bandu ne’e rasik atu
nune’e bele hamenus problema iha komunidade sira nia leet. Tanba ne’e mak Tara
bandu ne’e rasik mak atu muda komunidade nia hahalok, hodi la bele sunu rai
arbiru,tesi ai arbiru, no mós proteje ona ai laran tuan sira iha Timor Leaste
nian.
Aleinde ne’e mak
parte pozitivu husi Tara bandu ne’e rasik, mak bele hamenus ona violensia
domestika hanesan naok-sasan,animál fuik sira, nst.
Ezemplu: suku Lauhata Munisipiu Likisa Postu
Adminstrativu Bazartete, komunidade sira iha suku refere hala’o tara bandu mak
iha nia resposta inovativu kona-ba kestaun igualdade ka deskriminasaun ba
jeneru iha sistema justisa tuir lei tradisional nian.
Iha komunidade Lauhata jeralmente aspeitu meiu-ambiente
di’ak liu ona molok atu hala’o tara bandu.
Governu liu husi
sekretáriu estadu meiu-ambiente hamutuk hoautoridadelokál no autoridade
seguransa, sira hala’o lei tradisional Tara bandu ida ne’e atu bele proteje ai
horis no animál fuik sira ne’ebá mak sai hanesan rikeza Timor Leste nia hodiu
la bele mohu.
b. parte
negativu husi tara bandu
parte negativu
husi tara bandu ne’e rasik, dala barak komunidade balun sei la kumpri nafatin
lei tradisionál sira iha tara bandu nia laran. Tanba ne’e mak iha ona lei
tradisional ne’ebé espalla iha territóriu Timor Laran Tomak liu husi média
hanesan Televizaun,Radiu,Jornal, ka média on-line maibé komuniudade seidauk
muda nia hahalok.
Aleinde ne’e lei
tradisionál tara bandu ne’e rasik implementa husi instituisaun governu no
autoridade lokál sira, maibe iha parte komunidade sira seidauk iha hanoin
ne’ebé mak atu muda sira nia karajteristika ka hahalok sira.
Tanba lei
tradisionál ne’e rasik define ona katak hanesan regulamentu ida. Oinsa mak atu
regula komunidade sira nia hahalok atu labele sunu rai-arbiru ka tesi ai arbiru
maibé sei iha nafatin.
Ezemplu: iha suku Lauhata ema ne’ebé mak la kumpri lei
tradisionál katak (ofendidu) dala barak komunidade sira la kohi halo tuir
sistema lei tradisionál ida ne’e.
Tanba iha parte ida ne’e komunidade mak
seidauk iha konsiénsia atu muda sira nia hahalok, dala barak joven sira seidauk
iha maturidade joven tanba seidauk iha pensamentu pozitivu atu kontribui ba lei
tradisionál ne’e rasik.
Tanba ne’e mak parte
estadu no autoridade lokál sira organiza lei tradisionál ida ne’e, atu poteje
riku soin Timor nia maibe komunidade balun sei kontra nafatin.
c. Regras
husi lei tradisional tara bandu
Regra hirak
ne’ebé mak iha atu bele fortifika lei tradisional tara bandu, tanba se la iha
regras mak komunidade balun se la kumpri hanesan temi ona iha parte negativu
iha leten.
Regra hira ne’e
mai husi estadu hamutuk ho autoridade lokál no ia na’i sira mak halo regra ida
ne’e atu aplika iha le tradisional tara bandu nia laran.
Iha regra hirak
ne’ebé sai hanesan sansaun ida ne’ebé mak atu aplika ba komunidade sira tuir
erru ne’ebé mak sira komete.
Regra hirak ne’e mak hanesan tuir mai
ne’e:
Atu
kaer boek,tuna, kadiuk no ikan sei hetan sansaun ho osan $ US 100,000
Uza
eletrisidade hodi hamate balada sira iha bee laran sei hetan sansaun ho osan $
US 100,000.
Veneno
ne’ebé hamate karau ida (1), kuda ida (1), fahi ida (1), sei selu fali ho
animal hirak ne’e ida (1) ho fahi ida (1), foos kilograma 30 no
tua/serveja kaixa rua(2)
Regulamentu hira
ne’e mak atu aplika ba komunidade sira ne’ebé la kumpri lei tradisionál tara
bandu nian.
Regra hirak ne’e
atu aplika komforme suku ida- idak nia nia implemetasaun lei tara bandu ne’e
rasik. Regulamentu hira ne’ebé mak sita
ona iha leten refere liu ba suku Bukoli Munisipiu Baukau Postu Administrativu
Baukau Vila.
3.3 DISKUSAUN
Relasiona ho
tema ida ne’e mak atan ha’u atu klarifika de’it katak iha tinan 2016 sekretariu
estadu terras e propriedades ba hala’o tara bandu iha territóriu Timor laran
tomak atu bandu ka proteje komunidade
sira nia hahalok hodi labele sun rai arbiru ka tesi ai arbiru no kaer balada
sira. Tanba ne’e mak tara bandu hanesan kultura Timor nia ne’ebé mak atu bandu
timoroan sira nia hahalok hodi labele halo arbiru.
Tanba ne’e mak
atan ha’u foti tema KULTURA ho nia
sub-tema TARA BANDU tanba espalla iha Timor laran Tomak liu husi
Media elektróniku, imprensa,ka on-line.
Aleinde ne’e iha
tinan 2016 lei tradisionál tara bandu fó
sai husi média elektroniku, mak RTTL tanba ne’e mak atan ha’u foti tema ida sai
hanesan ha’u nia traballu individu.
KAPITULU IV
KONKLUZAUN NO SUJESTAUN
1. KONKLUZAUN
Atu konklui
de’it katak kultra mak atu kesi metin identidade Timor Nia atu hatudu ba mundu
tomak, nune’e mós kultura mak sai hanesan fiar komunidade akontese iha tempu
bei ala sira nian.
Aleinde ne’e mós
atu konklui de’it katak aspeitu kultura iha Timor Leste kada munisipiu,Postu
Administrativu, Suku, no aldeia sei la hanesan tanba iha ramus kultura oi-oin.
Nune’e mós
kultura hanesan instrumentu ne’ebé mai husi bei ala sira rai hela ba jerasaun
foun sira atu halo tuir.
Atu konklui tan
de’it kona-ba tara bandu mak aspeitu ida husi kultura tanba liu husi tara bandu
mak atu regulariza komunidade nia hahalok no muda ema nia pensamentu atu
proteje sasan ka animál fuik sira.
Aleinde tara
bandu mós sai hanesan lei tradisionál atu bele proteje ai-horis ka blada fuik
sira ne’ebé mak atu besik mohu ba daudaun ona.
4.2 SUJESTAUN
·
Atu
sujere de’it ba parte hotu tantu governu, autoridade lokál, ka komunidade kata
presiza promove ita nia kultura liu kompetisaun kulturál iha mundu.
·
Nune’e
mós atu siujere de’it ita hotu kultura hanesan mós tradisaun ida ne’ebé mai
husi ita nia bei ala sira husik mai ita.
·
Aleinde
ne’e lei tradisionál tara bandu hanesan regra lokál ne’ebé mak atu regula
komunidade iha suku ida nia lara atu labele sunu rai arbiru ka tesi ai arbiru.
Referensia
Marconi Marina de Andrade; PRESSOTO,Zelia
Maria Neves, antropologia. Uma introduçã,São Paulo: Atlas. 2006,VI edição.
MASSENZIO,Marcello.
A história das religiõesna cultura moderna. Hedra,
2005.
CORNER,
john (ed).popular television in Britian:essays in cultural history. London:
British film institute,1991
obrigadu maun hau mos hakerek kona ba implementasaun lei tarabandu ba konservasaun Floresta Iha Ami nia suku obg ba maun nia ideia
ReplyDeleteKontinua e avansa ✊🇹🇱✊
ReplyDeleteBuy Pure Titanium Earrings at The Lowest Price at Tia
ReplyDeleteShop Pure Titanium Earrings at The Lowest Price at Tia.com ✓ titanium headers Lowest Prices on Tia ✓ benjamin moore titanium New Brands ✓ Best titanium nitride bolt carrier group Sellers. Rating: 4.9 · 17 where is titanium found reviews cerakote titanium